fredag den 20. juni 2014

Anime & Manga 'ens verden

Jeg har belsuttet mig for at fortælle dig hvad jeg interessere mig for lige nu, men først en lille anekdote:

Det hele startede med en video på youtube om Teen React to Attack on Titans:

Efter jeg så denne video om japansk anime - blive mere og mere normalt og efterspurgt i USA, kunne jeg ikke andet en at blive interesseret.

Derfor tog jeg sidste weekend til Kolding hvor en nylig bekendt bor og hele weekenden gik ud på at lærer om Manga & Anime.
Hvis ikke du ved hvad forskellen på manga og anime er kommer den her::
  • Manga er comics/ tegneserier, tegnet i en japansk tegnestil
  • Anime er tegnede tv-serier i japansk tegnestil
Og tro mig - det er kun toppen af isbjerget, når det kommer til den japanske tegnede verden.

Endnu en lille bag-historie:
Efter mit 5 ugers eventyr i Japan, for præcis et år siden, har jeg været fascineret af den japanske kultur, kost, væremåde, sprog og ikke mindst film og litteratur, men min even til at fokusere, har været 'on the down-low' det sidste år - er det ikke blevet til til så meget inden for min nyfundene  interesse.

 Weekendens crash course i anime'ens verden, har en tændt en gnist i mig, som nu endelig er blevet manifesteret.

Demografi og Genre inden for Manga & Anime:
Min viden omkring genre grupperne inden for manga og anime, kommer hovedsageligt fra wikipedia
Lige som bøger og film forsøger at ramme en bestemt demografi (en gruppe af bestemte mennesker), har manga og anime også disse etiketter, man kan navigerer efter, alt efter hvilke interesser og alders-gruppe man tilhører, her er de mest almindelige demografer.
Jeg skriver det japanske ord for demografi-gruppen efter ; da det japanske ord som oftest bruges til, at  kategoriserer den enkelte Manga eller Anime.

  • Børn; Kodomomuke Manga & Anime
  • Drenge; Shonen, drenge i aldersgruppen 10-18 år
    • Actionpacked og humoristiske historier om en mandelig frontfigur
  • Piger; Shojo, piger i alderen 10-18 år
    • Fokus på romantik, forhold og følelser 
  • Mænd; Seinen, mænd i alderen 17-40'rene 
    • Forskellige emner som: sport, games, business, action, eventyr og erotik
  • Kvinder; Josei, Kvinder mellem 15-40'erne
    • Beskriver gerne realistisk romantik også hen i det erotiske på en romantisk måde
Disse Demogafier er flydende
Eks: både shojo og josei kan sagtens kategorisere en manga eller anime titel, det samme gælder over hele linjen.

Hvilke Manga comis regner jeg med at læse:

Alle disse Manga comics læser jeg på appen Manga Rock som både kan fås til Android og iPhone, men hvis du hellere vil læse dem i en browser, er der en lille link-liste her:

http://www.mangareader.net
http://mangapark.com
http://manga.animea.net

Anime jeg vil se:
Mange af de Manga serier som findes er blevet lavet til Anime serier og hvor de fleste Manga comic er i sort hvid er Anime som oftes i farver.

Her er de 5 Anime jeg vil starte med at se;
Sword art Online, Bakuman, Attack on Titans, Fruits Basket og Full Metal Alchemist

Hvis du er en sensei inden for manga - og du finder fejl i mine påstande - er du velkommen til at skrive en kommentar og rette mig - jeg er jo først lige begyndt på at hoppe ind i Manga og Anime verdenen.

/Sif

---------
Update den 1. Oktober:

I dag har jeg lært gennem Nanalew på youtube at der findes en "netflix" for manga og anime:
http://www.crunchyroll.com

Hvis du vil have 2 ugers gratis prøve på Chrunchroll kan du gøre det igennem dette link:
http://crunchyroll.com/nanalew

Det er regions bestemt - så man har ikke adgang til alle anime og manga i verden, men der er stadig mange at tage af - også de populære!

1 kommentar:

Del din mening